90% av det barna lærer i en skoletime er glemt 6 måneder senere

Oppdatert: 10. jun. 2023

Landslaget for nærmiljøskolen (LUFS) intervjuet i januar 2023 professor emeritus Edvard Befring om oppvekstsenter som del av barns oppvekstmiljø. Befring er Norges første professor i spesialpedagogikk og kjent for sin evne til å tenke nytt og fri seg fra gamle fordommer.

Han sier: ”90% av det barn lærer i formalisert undervisning er glemt etter et halvt år.” Han mener også at industrisamfunnets skole (dagens skole) lærer barn å opptre i flokk, mens det barn trenger, er å tro på at de har muligheter for en positiv fremtid. Han mener at veien mot dette går gjennom å knytte skolen nærmere nærsamfunnet og å bruke medlæring.

Den vanlige grunnskolen har mye å lære av Montessori-pedagogikk!

Les intervjuet her:

I 2022 var Befring gjest i en podcast på Forskning.no. Han sa at personlighetsutvikling skal være en realitet. Det skal være en mulighet, og ikke noe som bare tilfeldigvis skjer. Og med personlighetsutvikling så tenker han på å utvikle en harmonisk indre styrke, både når det gjelder følelseslivet, når det gjelder holdningene våre, tenk på hvor viktig konstruktive holdninger er. Og med konstruktive holdninger så tenker vi holdning til oss selv, holdning til andre med toleranse osv, holdning til arbeidet vårt.

Han er dessuten veldig opptatt av selvlæring i form av utvikling av mestringsevner og mestringskompetanse. Han kaller dette for selvregulerende kompetanse i læringsteorien sin. Å være selvregulerende, vil si at du er i stand til å bruke dine ressurser på en konstruktiv måte. At du har selvdisiplin, at du har overskudd til å stille opp for andre.

Podcasten: