Drosjesjåføren har skylda for utfallet av livet ditt

Oppdatert: 10. jun. 2023

Grunnen til det er at du sitter på og det er sjåføren som styrer.

Politikk har dessverre fått mindre og mindre betydning. Det er mest syting og klaging over det andre gjør, enn å bevise gjennom konkrete eksempler at egen politikk er bedre.

Som krangling i barnehagen: "det var hen som begynte". Alltid. Alltid fremmedreferanse. Alltid fjerne eget ansvar.

Spesielt her i Norge er vi rammet av en sutre-kultur der det legges liten vekt på egen innsats. Dette gjelder både fattig og rik - alltid er det de andre som får for mye, jeg får for lite. De det er mest synd på, flytter til Sveits.

Sett at det er DU som styrer taxien? Fælt å ikke ha en sjåfør å skylde på, dersom du havner på feil sted.

Vi har et system der det hele tiden er gunstig å skylde på andre, selv om vi har ansvaret selv.

I skolesystemet har vi hele tiden brukt venstre hjernehalvdel som sjefen, med høyre del som slave. Konsekvens: vi lager autopiloter i stedet for piloter.

Å holde 10 presentasjoner foran klassen er fint, men krever ikke mye ansvar, siden man som regel kan bikke over mot venstre og la halvparten av hodet sove.

Når det gjelder realitetsorientering, hever Iain McGilchrist at det er høyre hjernehalvdel som egentlig er "tulldetektoren" vår - det er jo helt motsatt av det felles mantraet om at venstre hjernehalvdel er pålitelig og rasjonell... Les om ham og finn ut hvorfor han hevder dette.

Dette gir deg faktisk rom for å være deg selv! Du er mer ekte om du gir etter for anfall av glede eller sinne enn å være en følelsesløs, kjedelig regnskapsfører.

Siste innlegg