Kjennetegn ved 5G-skolen

Et paradigmeskifte kommer innen hele utdanningssystemet fra grunnskole til høgskole. Den kollektive intelligensen gjør at vi alltid bærer den felles kunnskapen med oss. Men vi må selv vite hvor vi vil, vet vi ikke det selv så kan ingen chatbot hjelpe oss!

Akademikere som kun kan reprodusere kunnskap blir stort sett overflødige, KI reproduserer raskere og ser flere fagfelt i sammenheng enn noen akademiker er i stand til. KI hjelper til i kreative prosesser og kommer med 20 ideer, der vi selv kanskje har 3-4. Men det er vi mennesker som må gjøre de rette valgene.

Året KI mottar en Nobels pris nærmer seg, den vil snart bli kreditert som med-forsker.

Generasjonene (G) innen skolesystemet i verden - årstallene er veiledende, mange lærere både i Norge og internasjonalt jobber i dag innenfor rammene av 3G-skolen:

1G - 1800-tallet Kjennetegn: Mennesket er i sin natur ondt og må frelses

2G - 1900-tallet til slutten av etterkrigstiden Kjennetegn: Fysisk avstraffelse av barn er naturlig

3G - Fra midten av 1960-tallet til midten av 1990-tallet Kjennetegn: Barn blir i mindre grad "små voksne". Fremskritt kjennetegnes ved stadig nye læreplaner

4G - 1996-nå. Internett åpner verden rundt oss - informasjon blir lett tilgjengelig Kjennetegn: Alt skal telles og måles. Kan ikke dette gjøres, så bør man ikke bruke tid på det...

5G - Fra nå og inn i fremtiden. Vi starter symbiosen med den kollektive intelligensen

Kjennetegn: Overgang fra separate fagfelt til universiell informasjon

For grunnskolen kan 5G-skolen medføre at følgende valg tas:

• Økt vektlegging av spill og lek for å skape et mye større læringsrom.

• Elevene skal bli eksperter på selvledelse og fokusere på seg selv som subjekt med evne til selvregulering og egenvurdering.

• Kollektiv intelligens er en naturlig assistent.

• Bruk av tvang blir opphevet.

• Et internasjonale nettverk av skoler har et tett samarbeid og deler prosjekter.

• De gamle skolefagene forsvinner, de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglige temaene gir rammene for skoledagene.

• Skoleuka er delt i to temaer hver dag, ett lærerstyrt og ett basert på elevenes forslag

• Økt bruk av aktiviteter, mindre stillesitting.

• Barna skjermes fra skjermer de tre første skoleårene.

Elevene vil se 5G skolen vokse fram i et rom som er ekstremt mye større og friere enn det gamle klasserommet. De vil også erfare at friheten innebærer å ta et større ansvar for egen utvikling. 5G uttrykker at kunnskapen skal utvikle seg mye raskere enn før. Rekkevidden øker - skoler deltar i en global allianse.

Myten om Babels tårn finnes i mange versjoner, men har faktisk rot i virkeligheten. Tårnet var egentlig en pyramide (ziggurat) i Babylon som det finnes rester av i dag. I Bibelens versjon var tårnet en del av en forklaring på hvorfor mennesker snakker forskjellige språk rundt om i verden og strever med å forstå hverandre. Menneskeheten mangler enhet.

Bakgrunnen for det store byggverket, var å forsøke å lage en bro mellom jorden og himmelen. Det skulle forene alle naturkreftene med de åndelige kreftene og binde alle menneskene sammen i et nettverk der alle forstår hverandre. Men babylonerne måtte gi opp. I dag har vi derimot hatt et slikt nettverk i flere tiår i form av internett. Vi har også i dag kollektiv intelligens som gjør at alle kan forstå hverandre på tvers av språklige barrierer.

KI gjør at stadig mer rutinearbeid trenger liten eller ingen menneskelig kontroll og vil endre arbeidslivet for alltid. Mennesket vil få en mer skapende rolle. Elevene må derfor opparbeide ferdigheter i å tenke kreativt og analytisk. KI trenger alltid en detaljert prompt (instruks), for å kunne hjelpe til med god hjelp.

Arbeidslivet har generelt blitt mer fleksibelt, med stor økning i bruken av hjemmekontor. Fremtidens arbeidstagere vil ha økt innflytelse over egen hverdag. Elevene ønsker det samme. Det er et kraftig faresignal at 70% av ti til tolv åringene kjeder seg på skolen. De ønsker så lite tavleundervisning som mulig.

Noen mener at bruk av KI i skolen er juks. Det blir det samme som å si at du jukser dersom du kjører bil fra et sted til et annet i stedet for å gå. KI er en redskap på samme måte som en bil. Det er klart ungdommen skal bruke hele verktøykassa, men elevene må lære når det passer å bruke hvilken redskap.

5G-skolen har også en forankring i kvantefysikken, som peker i mot spennende sammenhenger mellom fysikk og psykologi. Fagfeltene henger sammen i et mye større felt.

Global School Alliance er et nettverk av globalt samarbeidende skoler, der mange samarbeider om prosjekter som er relatert til FNs målsetninger for en mer bærekraftig fremtid. Ved å jobbe med barn fra ulike skoler og bakgrunner kan elevene lære om ulike kulturer og levesett, noe som kan føre til økt empati og forståelse for andre.

Å samarbeide om prosjekter og oppgaver med elever fra andre skoler kan hjelpe barn med å utvikle viktige kommunikasjons- og teamarbeidsferdigheter som vil tjene dem godt i fremtiden. Når barn fra ulike skoler jobber sammen, tar de med seg ulike perspektiver og ideer, noe som kan føre til mer kreative og innovative løsninger på problemer. Ved å jobbe med barn andre steder i verden, kan elevene lære om ulike kulturer og levesett. Dette kan føre til økt empati og forståelse for andre.

Elevene utvikler lederskap og veiledningsevner mens de jobber med å veilede og støtte jevnaldrende. Når elever fra ulike skoler samarbeider, kan de dele kunnskap og lære av hverandre om nye teknologier og verktøy de kanskje ikke har vært utsatt for før.

Tiden har kommet for det store skiftet!