Forfatterens bildeDag Erik Asbjørnsen

Revolusjonen i utdanningssystemet

«Utforskende læringsprosesser er en type læring der studentene selv aktivt søker kunnskap og forståelse gjennom å undersøke og utforske emner som interesser dem. I stedet for å motta ferdig formulert kunnskap fra en lærer, er studentene ansvarlige for å utvikle og formulere sine egne spørsmål og for å finne svar gjennom undersøkelse og eksperimentering. Utforskende læring er ofte assosiert med konstruktivistisk læringsteori, som hevder at mennesker bygger sin egen forståelse av verden gjennom aktiv interaksjon med den.»

Teksten over er skrevet av ChatGPT og gir et greit svar på hva utforskende læringsprosesser kan være.

Høgskolelektorer mener i denne kronikken at lærere nå får muligheten til å utvikle nye utforskende læringsprosesser.

10 visninger0 kommentarer