Sagaen om den norske lærerens fall

Oppdatert: 10. jun. 2023

I kjølvannet av jeg var innom boka Skolen er ikke for alle, så passer det med en påminnelse om denne boka. Clemens Saers er læreren som ble utsatt for drapsforsøk på jobben i 2014 og saken ble mye omtalt. Dagbladets politiske redaktør Lars West Johnsen uttalte at Saers ble sviktet både av arbeidsgiver og rettstaten i en "prosess Kafka verdig". Lektor Simon Malkenes skrev i avisa Vårt Oslo om et system han kjente fra den tiden han selv arbeidet i osloskolen med hemmelige personalmapper og timetallsjuks i en ukultur som har bygget seg opp over mange år:

Viser at moral og etikk ikke betyr noe i jakten på - ikke profitt denne gangen - men derimot gode resultater og et godt omdømme som blant annet øker boligprisene i skolens nærområdet. Skoleledere og maktpersoner i skolekretsen inngår en mørk allianse der de dropper hensynet til læreren og eleven. Men elevene har tross alt masse rettigheter. Lærere må tydeligvis selv skrive bok for å bli hørt...